Syysvaellus Urho Kekkosen kansallispuistossa, osa 1

Vuoden viimeinen kesälomaviikko varattiin syysvaellukseen. Lähdimme Kiilopäältä sunnuntaina 11.9. kahden vaeltajan ja kahden koiran voimin. Tarkoitus oli edetä tupaverkoston mukaan noin 15 kilometrin päivämatkoja ja yöpyä teltalla tupien pihapiirissä. Reitiksi valikoitui merkitsemätön reitti kohti Sokostia ja pohjoisen kautta kiertäen takaisin.

Lisätietoa Urho Kekkosen kansallispuistosta löydät Luontoon.fi-sivustolta

1. Päivä Kiilopää – Suomunruoktu 15 km

Kiilopäältä päästiin liikkeelle jo kymmenen jälkeen, sillä yövyimme edellisyön tunnelmallisessa kullankaivajan mökissä Tankavaaran kultakylässä. Kiilopäältä reitti kulki tunturimaisemissa Niilapään poroerotuspaikan ohi ja kohti jokivartta. Jokea seuraillen matka kävi lounaalle Suomunlatvan laavulle ja jokivartta seuraillen Suomunruoktun tuvalle, jossa olimme hyvissä ajoin. Joen toiselta puolen löytyy Suomunruoktun vanha museokämppä, jossa oli mielestäni melko aavemainen tunnelma.

Suomunruoktun museokämppä

2. Päivä Suomunruoktu – Tuiskukuru  15 km

Suomunruoktulla aukesi sateinen aamu, ja pakkasimme teltan kahdessa osassa mukaan jotta sisäteltta säilyi kuivana. Onneksi sade lakkasi ja pääsimme jatkamaan matkaa kohtuullisen mukavassa kelissä. Tarkoitus oli seurata jokea Salonlammen kodalle lounaalle ja siitä Tuiskukuruun, mutta jatkoimme Aitaojan tulipaikalta mönkijäuraa seuraten Vintilätunturin kiertävälle ylemmälle reitille. Keitimme lounaan tunturissa ja jatkoimme suoalueen läpi Tuiskukurulle.

Tunturissa
3. Päivä Tuiskukuru – Luirojärvi – Sokosti – Luirojärvi 8 + 8 km

Tuiskukurulta Luirojärvelle on mukava 8 kilometrin patikka loivaa tunturinkuvetta ja lopuksi Luusuanvaaran yli. Perillä odottaa iso tupa ja sauna. Pystytimme teltan niille varatulle alueelle, keitimme lounaan ja jätimme rinkat odottamaan, ja suuntasimme pienillä eväillä ja kartalla varustautuneina kohti Sokostia. Kiipesimme lähelle huippua, mutta emme aivan huipulle asti. Maisemat ovat kyllä hienot, ja aukeaisivat varmasti vielä hienompina aivan huipulta asti. Sokostilta laskeuduimme alas leiriin ja nauttimaan Luirojärven saunan löylyistä. Kunnon peseytyminen matkan puolivälissä tekee ihmeitä!